Seudun parhaat pyörätiet voisivat olla kunnalle merkittävä vetovoimatekijä.
Esa Viippola
Satakunnassakin on tänä kesänä palattu 2010-luvun normaaliin ely-keskuksen tieurakoissa. Määrärahaa on vähemmän ja bitumin hinta on noussut, ja tämän seurauksena kokonaiskilometrit jäävät 135:een. Pyhäjärviseudulta listalla on 28 päällystettävää kilometriä, eli täällä pyyhkii verrattain hyvin.
Valtio hoitaa myös hoitamiensa autoteiden viereiset kevyenliikenteenväylät. Seudultamme sellaisia löytyy esimerkiksi Eurantieltä, Kauttuan Turuntieltä ja Rantatieltä Pyhäjärven maisemista. Paitsi että rahanpuutteen takia ei hoida. Koko Satakunnassa pyöräteitä päällystetään noin 10 kilometriä, Pyhäjärviseudulla ei yhtään.
Ely keskittyy autoilun valtaväylien kunnossapitoon. Talouden näkökulmasta näin on hyvä, mutta ympäristöajattelun kantilta pyöräteitä voisi perustellusti nostaa esiin. Rantatie on pyöräilijän silmin aivan taatusti valtaväylä Kauttuan ja Säkylän välillä.
Ratkaisuksi ehdotetaan tien kaavoittamista kunnan katuverkkoon. Sillä kunnossapitopäätös tehtäisiin lähimmässä kunnantalossa. Näkökulma olisi paikallinen, mutta korjausraha ei ilmesty tyhjästä pelkällä kaavapäätöksellä. Ymmärrettävästi kuntien mielestä valtion kuuluu hoitaa omat velvoitteensa.
Kunnan ei kuitenkaan kannata heittäytyä passiiviseksi – ympäristötietoisuuden lisääntyessä vihreät arvot korostuvat. Pyöräteiltä voi löytyä paljon puhuttua vetovoimaakin. Pyhäjärven ja Köyliönjärven ympäripyöräilyt tunnetaan laajalti jo nyt, saisiko tuotetta kehittämällä jopa uusia asukkaita?
Valtion korjauspäätöksiä odottaessa ehtii löytää uusiakin avauksia. Esimerkiksi Eurassa ja Säkylässä kuplii pinnan alla kuntien yhteinen hanke kävely-, pyöräily- ja retkeilyreittien kehittämisestä. Toteutuessaan se on seudulle vihreä sulka hattuun.