Alasatakunnan toimituksessakin on vastaanotettu viestiä siitä, että ”taksikopin numerosta” eli Satakunnan Aluetaksin keskuksen kautta tilattu taksikyyti on jäänyt tilausyrityksistä huolimatta saamatta. Toinen toimitukseen kantautunut viesti on ollut se, ettei enää ylipäätään tiedä, mistä taksin saa itselleen vaikkapa näin pikkujouluaikana tilattua.
Taksiyrittäjien näkemys on, että arkipäivisin ja iltakymmeneen asti taksin kyllä saa, ja joku päivystää aina. Sen sijaan, kun päivystysvelvollisuus poistui taksilakiuudistuksessa viime kesänä, ei öisin esimerkiksi Eurassa ole välttämättä yhtään taksia ajossa.
Euranseudun Taksipalveluilta on porilaisen Satakunnan aluetaksin keskuksen välityksessä viisi taksiautoa. Onkin inhimillisesti ottaen itsestään selvää, ettei viisi kuljettajaa kykene ajamaan kolmivuorossa seitsemänä päivänä viikossa. Paitsi keskusnumerosta, taksia voi yrittää tilata suoraan myös muiden taksiyrittäjien numeroista, mutta tietoa siitä, kuka seudun kuljettajista on vapaana ja vuorossa, ei ole tarjolla.
Säkylässä rutiini on toinen kuin Eurassa, siellä kuljettajille on soiteltu suoraan jo pidempään. Molemmissa kunnissa vapaaehtoista yöpäivystystä järjestetään, mutta öisen tilauksen varaan ei kannata vaikkapa aamun ensimmäiseen junaan ehtimistä laskea. Toki ennakkotilauksia Eurassakin on lupauduttu hoitamaan myös yöaikaan, eli jos pikkujouluväki on tilannut ja ajoittanut kyytinsä etukäteen, ei huolta pirssin saamisesta pitäisi olla.
Lopputulema on joka tapauksessa tavallisen, satunnaisen taksinkäyttäjän kannalta vähintäänkin sekava, joiltain osin myös työläs ja epäluottamusta herättävä. Yksi keskusnumero on se, joka palvelisi parhaiten kuluttajaa myös maaseudulla. Lakiuudistuksen uhkakuva siitä, että varsinkin kaupunkien ulkopuolella taksipalvelu heikkenee, tuntuu ainakin tällä hetkellä olevan käymässä toteen.