Säkylän vilkkaalle torille pystytetty kontti on hyvä infopiste.
Jasmin Rikkonen
Tulevaisuustutkija ja yritysvalmentaja Ilkka Halava totesi eräässä lehtialan seminaarissa, että "kaupunkien paremmuus mitataan niiden kyvyssä luoda ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta". Vuorovaikutus on laaja käsite ja voi tarkoittaa monenlaista toimintaa. Yksi esimerkki siitä on varmuudella se, mitä SäKyläsi-hanke tekee.
Vajaat kaksi vuotta sitten perustettu asukasmarkkinoinnin työryhmä ryhtyi miettimään keinoja muun muassa uusien asukkaiden houkuttelemiseksi ja työhön ryhtyi myös Säkylä-seuran isännöimä Valitse SäKyläsi -hanke. Nyt on tehty jo paljon, kuten laadittu palveluopas, koottu asukastarinoita verkkoon, pestattu hanketyöntekijä, perustettu yhteisöllinen työtila ja uusimpana pystytetty torille kohtaamispaikaksi kontti.
Uusiin, konkreettisiin ideoihin kuuluu myös kummitoiminta: on paikallisia ihmisiä, jotka ovat lupautuneet perehdyttämään uusia tulijoita paikkakuntaan. Sekin on hieno idea. Tietoa uudesta kotikunnasta toki löytyy vaikka kunnan ja yhteisöjen verkkosivuilta, mutta eivät ne voita inhimillistä kontaktia. Vartavasten tehtävään ryhtyneeltä kummilta lienee helpompikin kysyä neuvoa, kuin alkaa pysäytellä ventovieraita kylänraitilla.
Uusien asukkaiden ja paluumuuttajien houkutteleminen on ajankohtaista ja elintärkeää monessa muuttotappiokunnassa. Huittinen on vastikään ottanut käyttöön naapurustopalvelu Know Your Hoods -digitaalisen alustan, jossa kerrotaan paikkakunnasta muuttoa harkitseville. Eurajoki markkinoi omakotitonttejaan laajalla kampanjalla. Punkalaitumen Laitumella-hanke on lähestynyt kesän korvalla erityisesti mökkiläisiä.
Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä, sillä konsteja on monta. Säkylässä ideoita on jalostettu jo pitkälle. Nyt voi vain toivoa, että esimerkiksi kummeille riittäisi paljon töitä.