Ennakointi on entistä tärkeämpää siksikin, että osa autoilijoista on polttoaineiden hinnannousun vuoksi alkanut säästää nopeutta vähentämällä.
Elli-Mari Ahola
Poliisi tiedottaa Lounais-Suomen tieliikenteen vaatineen tänä vuonna jo 18 kuolonuhria. Euran seudulla on vielä liiankin tuoreessa muistissa 9. heinäkuuta tapahtunut mopoauton matkustajan kuolemaan johtanut törmäys, jota poliisi tutkii tappona.
Päihteet ja ylinopeus ovat poliisin mukaan tyypillisiä taustasyitä vakavia henkilövahinkoja aiheuttaville liikenneonnettomuuksille, kuten myös puutteet turvalaitteiden käytössä tai älylaitteiden käytöstä johtuva tarkkaavaisuuden puute. Erilaisilla onnettomuuksilla on erilaiset taustat, eikä yksittäinen tienkäyttäjä voi vaikuttaa kaikkiin asioihin. Jokainen voi kuitenkin osallistua liikenneturvallisuuden parantamiseen omalta osaltaan kehittämällä omaa varovaisuuttaan ja tarkkaavaisuuttaan ennakoida erilaisia tilanteita. Esimerkiksi nollatoleranssi puhelimen näpyttämiseen ajon aikana tai hiukankin epäilyttävän ohituksen tekemättä jättäminen ovat jo lainkin edellyttämää perusvarovaisuutta.
Aina ennakointi ei riitä, eikä toisten tienkäyttäjien vastuuttomuuteen voi vaikuttaa. Liikenneturvallisuus on myös yhteiskunnan asia. Pitäisikö poliisin kuitenkin näkyä enemmän maaseudulla, vaikka kyläpoliisiasemat on aikaa sitten lakkautettu? Onko kaikki käytössä olevat keinot käytetty, jotta etenkään päihteiden väärinkäyttöön toistuvasti syyllistyneet eivät pääsisi aiheuttamaan vaaraa tieliikenteeseen? Miten turvallisuutta heikentäviä ajatusmalleja liikennekulttuurissamme voi muuttaa? Saavatko nuoret riittävästi ajo-opetusta, jotta heidän tieto- ja taitopohjansa riittää pärjäämään teillä?
Sillä aikaa, kun yhteiskunnan rattaat raksuttavat hitaasti tilannetta parantavia päätöksiä, kaikki voivat osallistua talkoisiin pitämällä yllä keskustelua aiheesta ja ennen kaikkea huolehtimalla omasta liikennekäyttäytymisestään.