Rauman mäntysahalle ajaa arkisin eri reittejä pitkin yhteensä noin 70 puutavara-autoa päivässä.
Juha Kaita-aho
Eura, Säkylä, Köyliö | Rauman mäntysaha aloittaa toimintansa täydellä teholla syyskuun loppuun mennessä. Noin puolet sahalle tuotavista tukeista tulee kauempaa junilla ja toinen puolet lähempää kumipyörillä.
Metsä Groupin metsäjohtaja Juha Jumppasen mukaan sahalle tulee puuta arkipäivisin keskimäärin 70 puutavara-autollista.
– Kuljetuksia pyritään keskittämään niin, että junakuljetukset tulisivat viikonloppuisin ja autokuljetukset viikolla.
Paljonko tukkirekkoja on sitten luvassa lisää valtatie 12:lle? Tarkkaa vastausta tähän ei tietenkään ole, mutta Metsä Groupista todetaan, että VT 12:n rooli on samalla tapaa kokoava kuin VT 8:nkin.
– Paine jakaantunee melko tasaisesti valtateille. Männiköitä on Raumalta kuljettaessa ennen Sastamalaa, ja toisaalta alueet alkavat muuttua mäntyvaltaisiksi Pohjois-Satakunnassa, Metsä Groupin operaatiopäällikkö Lauri Peevo kertoo.
Rauman saha jakaa saman puunhankinta-alueen Metsä Fibren Merikarvian sahan kanssa, joten osa pohjoisesta päin saapuvista tukkirekoista ei jatka Raumalle asti. Kasitietä on myös remontoitu viime vuosina miljoonilla, joten lisääntyvä raskas liikenne tuskin aiheuttaa suurta hidastusta vaikkapa työmatkaliikenteeseen siellä. Vaan mikä on tilanne Rauman ja Huittisten Raijalan välillä VT 12:lla, missä ohituskaistat loistavat poissaolollaan?
– Valtatie 12:lla on raskasta liikennettä joka tapauksessa runsaasti sataman vuoksi, joten en osaa ajatella, että sahan logistiikka toisi siihen radikaalia muutosta. Onneksi tietä sentään levennettiin muutama vuosi sitten. Aiemminhan se oli todella kapea, Rauman sahan johtaja Liisa-Maija Perävainio pohtii.
Perävainio myös muistuttaa, että sahalla syntyvä hake on Metsä Fibren Rauman sellutehtaan raaka-ainetta, minkä vuoksi sellutehtaalle ulkopuolelta kuljetettavan raaka-aineen määrä vähenee sahan käynnistymisen myötä.
Kevään liikennemäärätietojen perusteella raskaan liikenteen määrä VT 12:lla esimerkiksi Eura–Kolla-välillä oli keskimäärin hieman vajaat 600 ajoneuvoa vuorokaudessa. Keskiarvoon on laskettu mukaan myös viikonloput. Yleinen liikennemäärä esimerkiksi Euran ja Lapin välillä oli keväällä puolestaan noin 3 900 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Lapin ja Kollan välillä noin 5 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.